صفحة 1 من 4 1 2 3 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 31

الموضوع: أمي بتسلم عليكووووو وبتقولكو عندكو طمـــــــــــاطم ؟؟!!!

  1. #1

    وكأني بك َأعانق القمر

     رقم العضوية : 22848
     تاريخ التسجيل : Aug 2010
     المشاركات : 14,558
     الجنس : Female
     الدولة : Egypt
     الإقامة : مصـريـهـ
     إعجاب متلقى : 2298 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 2362 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 31
     الحالة :  serialperson غير متصل


     

    Icon10 أمي بتسلم عليكووووو وبتقولكو عندكو طمـــــــــــاطم ؟؟!!!


    هــــــــــايــــــــــات يا اخواتي

    ---------------------------------------


    لما خبط باب بيتنا ... وقاللي ابن الجيران

    امى بتسلم عليكو وبتقولكو عندكو .... طماطم....!

    ضحكت من قلبى ....

    وقلت له عندنا ... ولو ماعندناش نزرع لكم جنينه في بيتنا

    اهلا بيك يا حبيبي ....




    من زمان ما خبطش على بابكم حد من الجيران بيطلب
    طماطم او بصل او عيش ... !!!
    يمكن بنقول اننا مستورين وفي نعمه وما عدش الطلب من الجيران
    له ضروره ... ولكن ما اعتقدش

    فقدنا الطلبات الصغيره بين الجيران
    فقدنا طعم الجيره ...

    كان الجار يطلب من جاره بصل
    وبعدها يبعتله له شوية من الطبخه اللي عاملها النهارده
    عيش وملح


    دلوقتي بئت الطلبات بين الجيران عيب وقله ذووق ... !!

    ويمكن تستغرب ان يخبط جارك بابك بدون موعد واذن مسبق واتصال

    ويمكن تتهم الجار بالجنون لما يطلب طماطم

    زمان ما كنتش الحاله الاقتصاديه زي دلوقت

    النهارده فواتير وديون واقساط واسعار الاكل عاليه

    وعيب نطلب ونخبط باب الجيران...



    زمان حياه بسيطه وقلوب ابسط ,,, واطفال الجيران

    وجملة .... امى بتسلم عليكو وبتقولكو عندكو بصل

    جميله العباره

    بجمال البساطه

    وجمال المحبه

    وجمال روح الجيران الواحده

    كنا بيت واحد

    وطبخه وحده



    قالتلي جدتى
    ان العيلات زمان بتحس بمدى حاجه جارها
    وتبعتله من غير طلب

    واذا صاحب البيت قضى حاجة لبيته ماينساش جيرانه ...
    واذا فضل حاجة من العشا ... يبعته للجيران

    والنهارده بيزعل الجار من بقايا العشاء ويعتبرها فضله....




    المسأله مش مجرد طلب يا احلى اخوات!!

    ومش جملة امى تسلم عليكو وبتقولكو عندكو طماطم!! هى المحك

    لا ....

    ولكن العلاقه نفسها فقدت طعمها
    فقدت دفئها
    فقدت الجيره


    الحياه ما عدش ليها طعم بعد ما استغنينا عن بصل وطماطم وعيش الجيران
    ولما ندّي ابن الجيران طلبه ... نستنى رجعته بطبق من عشاءهم ...

    ياريت ترجع الايام دي ... رغم انى ما عشتهاش حقيقه
    ولكن احيانا اتمنى رجوع ايام عدت بزمن جميل

    وجيران تبعت وتسأل وتطلب
    بدون قيود حياه ممله ورسميات قاتله




    جبت الطماطم لابن الجيران وقولتله :

    قول لماما امي بتسلم عليكو وبتقولكو .. لو عاوزين اي حاجة تاني البيت بيتكم

    وخرج ابن الجيران ولسانى حالى بيقول:

    شكرا ليك عشت معاك لحظات بئت مفقوده .... في زمن ما عدش الجار يعرف جاره












    وامى بتسلم عليكو وبتقولكم... عندكم رد على الموضوع ههههههههههههههههه



    يوما ما ..
    وحين تتركون أشياء من أجل الله وحده !
    فقط ابتغاءً لرضاه سبحانه ..
    كونوا على يقين أن الله سيمنحكم عوض أجمل ، أجمل بكثير !


  2. #2

    حُلوة القَلب.
    الصورة الرمزية حَنِينْ
     رقم العضوية : 22947
     تاريخ التسجيل : Aug 2010
     المشاركات : 2,209
     الجنس : Female
     الدولة : Syria
     إعجاب متلقى : 547 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 96 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 14
     الحالة :  حَنِينْ غير متصل


     

    افتراضي


    سسَلمِيْ علَىْ أمِكْ وَ قوَليِ لهآ عنَدَنآ رَدْ

    يَعَطِيك العَافَيةْ سَُوكآ
    بِ صَرآحَةْ الموضَُوعْ جَميِلْ جدًا
    وَ بجَدْ عادَاتْ فقًدناهَا وَ وَحشَتنآ أمممْ زَمآنْ كُنتْ أروَحْ للَجيرَآنْ
    وَ أطَلبهُمْ أَيْ شَيءْ بَسْ عَششَآنْ ألعَبْ مَعْ بنَآتهُمْ
    كَانَتْ طَريقَةْ ححَلوةْ لَ التَحآببْ وَ التوآصَلْ بِينْ الجَيرآنْ
    يَ اللهْ ليَتهآ تَرجَعْ :frown:

    ودِيْ..



  3. #3

    " Doctor "
    الصورة الرمزية Amer waleed
     رقم العضوية : 7610
     تاريخ التسجيل : Aug 2006
     المشاركات : 5,981
     الجنس : Male
     إعجاب متلقى : 1979 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 1763 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 50
     الحالة :  Amer waleed غير متصل


     

    Icon14

    رغم إنشغالي إلا إن الموضوع لامس شيء بداخلي دائماً أحسه
    فعلاً إفتقدنا معنى الجيرة
    وللأسف احنا وجيرانا صار لنا 8 سنين ما حدا زار الثاني

    تخيلوا ..!!


    يرحم الله أيام زمان




    بحس أحياناً إن العلاقات الإجتماعية كترت
    يعني التكنولوجيا ودفعنا ضريبتها إننا بعدنا عن اللي حولنا
    العالم كبر

    سيارات وتلفزيونات ,موبايلات وإنترنت ومنتديات وماسنجر وما بعرف شو لسا ..!

    حنقابل مين والا مين وحنلاقي وقت فين نسلم على جارنا ..!

    زيارة جار أفضل من الحديث بالساعات على الشات

    وزيارة جار أفضل من متابعة مسلسل بـ 150 حلقة
    دقيتي على الوتر الحساس :)

    مشكورة على إثارة هالموضوع


    سلامي

    بعض القلوب تظل قطعة منا حتى وان أبعدها القدر عنا !

  4. #4

    رحم الله وجهها لم أنسآه

    الصورة الرمزية أحاسيس كاظمية
     رقم العضوية : 23031
     تاريخ التسجيل : Sep 2010
     المشاركات : 21,910
     الجنس : Female
     الدولة : Saudi Arabia
     الإقامة : تحت التراب معه
     هواياتي : إحتواء داخلي من الشتات
     اغنيتي المفضلة : كُل إحاسيس القيصر
     إعجاب متلقى : 1354 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 14181 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 35
     الحالة :  أحاسيس كاظمية غير متصل


     

    Icon14

    أيه أبشرك في رد يعني في أمل بهالدنيا>>>>:grin:

    صدق راحت هالأيام بجمال روحها وبساطة عيشتها ياليتها ترجع وأدفع كل شي غالي وثمين:fi_av_smiles_y_54:


  5. #5

    (¯♥♫Lover♫ Palestine♫ ♥¯)
    الصورة الرمزية ηєяѕєѕ
     رقم العضوية : 14624
     تاريخ التسجيل : Jan 2007
     المشاركات : 2,222
     الجنس : Male
     الدولة : Palestine
     الإقامة : ســيـ الأرض ــدة
     هواياتي : music & sport
     اغنيتي المفضلة : صباحك سكر
     إعجاب متلقى : 94 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 183 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 16
     الحالة :  ηєяѕєѕ غير متصل


     

    افتراضي

    والله وحشتنا موضيعك الحلوة يا سوكااا

    جد موضوعك هاد اجا على الوتر الحساس ..

    بس احكيلك انو من أصدقائي المقربين جدا الي

    كان هوا جاري عشنا الطفولة مع بعض و ما زلنا الحمد لله

    بس بعد ما كل واحد فينا انتقل

    افتقدت هاي الشغلات كتيييييييييييير

    ميرسي كتييير سوكااا ..

    ما ننحرم من موضيعك الجميلة زيك

    مودتي ,,*

    لو ماتت فيّ كل الحواس .. سيبقى قلبي معلقا بثلاث .. أنتِ .. و عينيكِ .. و فلـسطين ..



    ربي يسلم أنـآمـلـكــ المبدعــهـ .. ~أمـيـرتـهـمـ ~.. .~_~.

    ♥♥ REAL MADRID ♥♥


  6. #6

    أ يوحشني الزمان
    الصورة الرمزية نَغَمْ
     رقم العضوية : 22842
     تاريخ التسجيل : Aug 2010
     المشاركات : 3,842
     الإقامة : مـصـــر
     هواياتي : عشق بلدي
     إعجاب متلقى : 637 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 1167 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 14
     الحالة :  نَغَمْ غير متصل


     

    وحشتنا موضوعاتك الحلوه أكيد ياساره

    عندك حق هو فعلا مابقتش العلاقه بين الجيران زي الأول

    الا نادرا....

    كان زمان الجيران بيكونوا كأنهم عيله واحده

    لكن دلوقتي كل واحد في حاله

    والعلاقه بقت سطحيه

    على رأي المثل "صباح الخير ياجاري انت في حالك وأنا في حالي"


    شكراً ساره على الموضوع

    وسلميلي على طانط كتير



    رنوووده تسلم ايدك




  7. #7

    حبك شفايا و جراحي يا مصر
    الصورة الرمزية حُريّه
     رقم العضوية : 22924
     تاريخ التسجيل : Aug 2010
     المشاركات : 5,050
     الجنس : Female
     الدولة : Egypt
     الإقامة : بعيداً عن بلادِ القهرِ و الكبتِ
     اغنيتي المفضلة : أحبيني بلا عقدِ
     إعجاب متلقى : 697 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 385 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 19
     الحالة :  حُريّه غير متصل


     

    افتراضي

    و الله الأيام دى كانت حلوه يا سوكا
    أيام زمان كلها كانت حلوه
    الحياة كانت بسيطه اوى و كلها خير
    كان ليها طعم بجد مش زى دلوقتى
    تسلم ايدك يا سوكا فكرتينا بالأيام الحلوه دى


  8. #8

    Kadim Al Sahir
    الصورة الرمزية ! AMMAR !
     رقم العضوية : 22854
     تاريخ التسجيل : Aug 2010
     المشاركات : 3,770
     الجنس : Male
     الدولة : Palestine
     الإقامة : فلسطيني مقيم بالاردن
     هواياتي : الشعر الاصيل
     اغنيتي المفضلة : كاظم الساهر
     إعجاب متلقى : 686 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 1 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 50
     الحالة :  ! AMMAR ! غير متصل


     

    افتراضي

    فعلن فين أيآم زَمآآنْ...
    روووعه يآآ سآآره..

    موضوع جَميل




    شكرا كاظم


    آهدآء....لـ السآهر..

    آليكَ يآ مَن صَرخت بآعلى صَوتِكـ متحديآ..
    [ آصرخ يآ ضَمير ]
    آليكَ يآ من سَهرت الليآلي...وعَشقت الفَن
    ...شُكرآ....شُكرآ...
    للرب الذي وَهبكـ هذه القُدره...
    وشكرآ لـ صوتكـ الذي تَربع في قُلوب النآس..
    دون الحآجه آلى جوآز سَفر...

    Ammar Hassouneh

  9. #9


    الصورة الرمزية Omar1985
     رقم العضوية : 2
     تاريخ التسجيل : Apr 2006
     المشاركات : 5,220
     الجنس : Male
     الإقامة : جازان
     اغنيتي المفضلة : الحب المستحيل
     إعجاب متلقى : 868 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 1505 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 50
     الحالة :  Omar1985 غير متصل


     

    افتراضي

    ساره اشتقنا لمواضيعك


  10. #10

    أنتِ فقط ..!
    الصورة الرمزية تـوأأمـ روحـے
     رقم العضوية : 22940
     تاريخ التسجيل : Aug 2010
     المشاركات : 4,531
     الإقامة : مـازِلْتُ ابـْحَثُ عًنْهُ
     هواياتي : القيصر هوايتي ... هو يحتويني
     اغنيتي المفضلة : ألــحُـب ألمُسـتَحــــيل
     إعجاب متلقى : 98 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 54 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 14
     الحالة :  تـوأأمـ روحـے غير متصل


     

    افتراضي

    هههههههه والله ياسوكا
    هههههه هذه قصه حقيقيه عزيزتي طرحتها احد الاخوات وانا اعرفها
    طرح جدا رائع
    سلمت الايادي




صفحة 1 من 4 1 2 3 ... الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

الاعضاء الذين قرؤوا الموضوع: 0

لا يوجد أعضاء لوضعهم في القائمة في هذا الوقت.

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •