صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 28
Like Tree11إعجاب

الموضوع: تشرب شــــــــــــاي !!!!!!!!!!!!!!

  1. #1

    لا حول ولا قوة إلا بالله
    الصورة الرمزية m_elshitaney
     رقم العضوية : 22841
     تاريخ التسجيل : Aug 2010
     المشاركات : 1,313
     الإقامة : مــصــر
     هواياتي : القراءه
     إعجاب متلقى : 255 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 9 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 13
     الحالة :  m_elshitaney غير متصل


     

    افتراضي تشرب شــــــــــــاي !!!!!!!!!!!!!!

    ........


    عاد من العمل واغتسل وبدل ملابسه وذهب لينام ولكن النوم أبى أن يلامس جفونه فنهض من فراشه وذهب الى المطبخ وأعد كوباً من الشاي وعاد الى غرفته ..
    بعض الصحف والمجلات متناثرة هنا وهناك
    مد يده الى صحيفة قد عاد بها من العمل وبدأ في قراءة الصفحة الاولى

    مليونية الشريعة

    المانشيت الرئيسي في الصفحة وتقول التفاصيل إن الجماعات الاسلامية سوف تقوم
    بعمل مظاهرة مليونية في التحرير
    انهمك في قراءة التفاصيل
    وبعدما فرغ من قراءتها أمد يده الى كوب الشاي الذي بجواره وارتشف منه رشفة
    وأراد أن يعيد الكوب كما كان ولكنه لم ينتبه جيدا فمال الكوب على جانبه
    وسكب مافيه
    فترك الصحيفة من يده
    وأمسك بصحيفة قديمة لينزع منها ورقة ليقوم بتنظيف المكان من جراء الشاي المسكوب
    نزع الورقة ولاحظ وجود لفظ الجلالة فقد كانت الصفحة الدينية في الصحيفة
    فهم بطيها للإحتفاظ بها فهو يحتفظ دائما بالصفحات الدينية من الصحف في مكان خاص
    قبل أن يفعل ذلك وقعت عيناه على عنوان فيها يقول

    فضيلة الشيخ ..... لايجوز الخروج عن الحاكم ...!!!

    والتفاصيل تقول انه لا يجوز للمسلم الخروج عن الحاكم
    ويستشهد الشيخ في مقالاته ببعض الأدلة من كلام السلف الصالح
    وفي نهاية المقال
    دعاء للحاكم بطول العمر
    ومذيل المقال باسم فضيلة الشيخ
    فيتسأل اليس هذا الشيخ الذي قال في احد البرامج بعد الثورة

    انه لا يجوز الخروج عن الحاكم بالسيف

    ولكن لا مانع من المظاهرات السلمية التي تطالب بالحرية والكرامة
    ربما يكون هو أو فقط تشابه أسماء
    يطوي الورقة ويضعها أسفل وسادته
    فتقع عيناه على صحيفة قد اصفر لونها فأخذها ليقوم بمهمته بمسح الشاي المسكوب
    فيرى عنوان بداخلها يقول

    الجماعة الاسلامية ... قتلنا السادات لانه يستحق ذلك ....!!!

    اليس هذا خروجا عن الحاكم بالسيف ؟؟ !!!!!
    لا يدري .... !!
    يسكب بعض الماء على الارض في مكان الشاي المسكوب وقد التصق بالارض
    فيذيبه الماء قليلا ويبدأ بازالته ويفتح نافذته ليلقي بالورقة بالخارج
    فيسمع صوت مكبرات الصوت وصوتها يقترب من اذنيه
    كلما اقتربت السيارة التي تحملها
    ومن بداخل السيارة يقول
    غدا جمعة الشريعة
    انقذوا شريعة الله
    سوف نقوم بتجميع السيارات امام المسجد غدا بعد الصلاة لتقلكم الى الميدان
    انقذوا شريعة الله ...!!!!

    هل دخل الصليبين القاهرة؟
    هل تم ازالة تمثال عبدالمنعم رياض وتم وضع اللات والعزى بدلا منه
    هل تم تحطيم تمثال طلعت حرب ووضعوا صنم هبل مكانه
    قرر الذهاب غدا ليرى بنفسه ماذا حدث ......!!!

    ولما لا يفتح التلفاز الان ليتابع الاخبار فحتما سوف يجد خبراً عاجلا عن ذلك الامر
    فيفتح التلفاز ويبحث عن قناة الأخبار القطرية
    فيجد مجاعة في القرن الافريقي تهدد 11 مليون بالموت
    وتقرير مصور عن حالات وفيات لأطفال داخل الصومال
    وصوراً يتم عرضها لأطفال يمتص الذباب من أجسادهم مايعينه على الحياة
    وللأطفال رب يحميهم
    تذكر الانقلابات في الصومال
    اين القوى المتناحرة للإستيلاء على السلطة
    اين من انفقوا الاموال في تسليح قواتهم ليحكموا هذا الشعب المسكين
    من المسئول في أن لا يجد هذا الطفل طعامه
    من المسئول عن وفاة هذا الطفل الاخر
    في كل دول العالم تتسابق الاحزاب بمختلف توجهاتها السياسية لان ترقى بمستوى شعوبها
    وفي الدول العربية لا نجد سوى اتهامات متبادلة للنيل من سمعة الاخر
    هذا اسلامي متشدد وذاك ليبرالي كافر وذلك شيوعي ملحد
    و و و و و
    ولا يهتم احد بالشعب البائس
    يشعر بالغيظ فيبتعد عن التلفاز
    وينسى موضوع الميدان
    ويلتقط الصحيفة مرة اخرى ويذهب الى الصفحة الرياضية
    لعله يجد فيها ما يريحه

    انتقال لاعب ال ...... الى نادي ال.... مقابل( رقم كبير )

    يضحك .. !!!
    اليس هذا اللاعب هو من جاء من الاحتراف الى النادي ال...
    وصرح وقتها انه تحقق حلمه باللعب في هذا النادي العريق

    غدا ستقرأ نفس الكلمات من نفس اللاعب مع بعض التغيير الطفيف
    سوف يتغير اسم النادي فقط وتبقى الكلمات كما قيلت من قبل

    يقولها وعيناه تقع على تاريخ الصحيفة فيكتشف انها قديمة بعض الشي
    فيمسك بجريدته التي كان ممسكا بها من قبل
    ويذهب الى صفحتها الرياضية
    فيجد أندية الممتاز توجه الشكر لرئيس اتحاد الكرة
    واندية الدرجة الاولى التي هبطت للدرجة الثانية ترفض الهبوط اسوة بالممتاز
    وخبر اخر يقول ومازال البحث جاريا عن المدير الفني للمنتخب
    وفي سياق الخبر عرض بعض الاسماء المرشحة لتولي المنصب
    يمل مما يقرأ
    فيطوي الصحيفة ويلقي بها بعيدا ويمدد جسده على فراشه لينام
    فقط شعر بالنعاس الان
    ويستيقظ في الرابعة فجراً على صوت التلفاز الذي نسي اغلاقه
    فيقوم ليغلقه
    فتقع عيناه على شريط الاخبار

    عدد الجرحى في ميدان التحرير يصل الى ..... نتيجة اشتباكات القوى السياسية

    يصدمه الخبر
    ويفوق من الصدمة على خبر يقول

    المنتخب البرازيلي يتغلب على نظيره المصري بخماسية نظيفة في افتتاحية بطول كأس العالم للشباب
    فيحمد الله انه نام كثيرا
    ويغلق التلفاز ويذهب ليتوضأ لصلاة الفجر


    ::::::::::::::
    كلمات خارجة عن السياق
    بدون لازمة ولا مغزى

    تشرب شاي حبر تقيل
    وشوية سكر بس قليل
    ولا اقولك لأجل الصيف
    هعملك شاي بس خفيف
    وبرضوا هيطلع طعمه جميل
    لاء هعملك شاي مظبوط
    هيفك المخ لو مربوط
    لو همك عجل هتضربه رجل
    تلاقي ودانك تعمل توت
    وتلاقي سعادتك زي الفيل
    وفرحة كبيرة كالبرميل
    بتحوم حواليك وتبقى تكاكي زي الديك
    وتكون مبسوط






    بتهرب فين
    هاجيبلك تين
    وقمر الدين
    بس تعالى كفاية رزالة
    اصلا ...
    خلص التموين
    :)

    ::::::::::::::::::::::

    سبحان الله وبحمده
    سبحان الله العظيم
    كل سنه والجميع بخير يارب وينعاد عليكم بالصحه والسعاده دائماً
    رمضان كريم :)
    اللهم اجعل مصر رخاء سخاء وسائر بلاد المسلمين وفك كربها يارب
    اللهم آمين يارب العالمين ..




    نَغَمْ و Amer waleed معجبان بهذا.


  2. #2

    وكأني بك َأعانق القمر

     رقم العضوية : 22848
     تاريخ التسجيل : Aug 2010
     المشاركات : 14,558
     الجنس : Female
     الدولة : Egypt
     الإقامة : مصـريـهـ
     إعجاب متلقى : 2298 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 2362 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 31
     الحالة :  serialperson غير متصل


     

    افتراضي

    اه اشرب شاى تقيل من غير سكر خالص :))

    كل سنه وانت طيب يا محمد



    يوما ما ..
    وحين تتركون أشياء من أجل الله وحده !
    فقط ابتغاءً لرضاه سبحانه ..
    كونوا على يقين أن الله سيمنحكم عوض أجمل ، أجمل بكثير !


  3. #3

    لا حول ولا قوة إلا بالله
    الصورة الرمزية m_elshitaney
     رقم العضوية : 22841
     تاريخ التسجيل : Aug 2010
     المشاركات : 1,313
     الإقامة : مــصــر
     هواياتي : القراءه
     إعجاب متلقى : 255 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 9 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 13
     الحالة :  m_elshitaney غير متصل


     

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة serialperson مشاهدة المشاركة
    اه اشرب شاى تقيل من غير سكر خالص :))

    كل سنه وانت طيب يا محمد

    طيب اقري الموضوع وبطلي كسل
    يا دوب قريتي العنوان ورديتي عليه

    //

    وانتِ طيبه يا ساره وبخير يارب


  4. #4

    وكأني بك َأعانق القمر

     رقم العضوية : 22848
     تاريخ التسجيل : Aug 2010
     المشاركات : 14,558
     الجنس : Female
     الدولة : Egypt
     الإقامة : مصـريـهـ
     إعجاب متلقى : 2298 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 2362 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 31
     الحالة :  serialperson غير متصل


     

    افتراضي

    لا وحياتك قريته كله

    بس تعليقى كان عن الشعر اللى ملوش دخل بالموضوع تحت

    عايزنى اعلق ع ايه ع حال البلد

    ولا الاخوان اللى صوتهم على

    ولا عن التحرير اللى كله دقون واللى يروح هناك مش بدقن

    يبقى عميل ويحس انه شاذ بينهم

    يابنى خلينا فى الشاى اهو بيعدل الدماغ وانا بحبه
    ولا ع الاخوان اللى بتتكلم عليهم فى اول موضوعك
    نَغَمْ معجب بهذا .



    يوما ما ..
    وحين تتركون أشياء من أجل الله وحده !
    فقط ابتغاءً لرضاه سبحانه ..
    كونوا على يقين أن الله سيمنحكم عوض أجمل ، أجمل بكثير !


  5. #5

    لا حول ولا قوة إلا بالله
    الصورة الرمزية m_elshitaney
     رقم العضوية : 22841
     تاريخ التسجيل : Aug 2010
     المشاركات : 1,313
     الإقامة : مــصــر
     هواياتي : القراءه
     إعجاب متلقى : 255 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 9 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 13
     الحالة :  m_elshitaney غير متصل


     

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة serialperson مشاهدة المشاركة
    لا وحياتك قريته كله

    بس تعليقى كان عن الشعر اللى ملوش دخل بالموضوع تحت

    عايزنى اعلق ع ايه ع حال البلد

    ولا الاخوان اللى صوتهم على

    ولا عن التحرير اللى كله دقون واللى يروح هناك مش بدقن

    يبقى عميل ويحس انه شاذ بينهم

    يابنى خلينا فى الشاى اهو بيعدل الدماغ وانا بحبه
    ولا ع الاخوان اللى بتتكلم عليهم فى اول موضوعك

    ايو تمام كدا في امل اهو رغم ان كان فاضل شويه وافقده ان ممكن حد يناقش
    بصي بالنسبه للشعر دا مالوش اي تلاتين لازمه ولا علاقه بالموضوع بس سمعتي عن الزتونه ( هنا زتونه الموضوع طبعاً )
    هو كدا بالظبط .. الزتونه

    ايو على حال البلد هو انتي من بنها ولا ايه
    بصي رغم اختلافي في بعض الامور مع الاخوان الا ان في موضوع الثوره كان ليهم دور كبير جداً من البدايه
    الاخوان الجماعة الوحيدة اللى سمحت لاعضائها تشترك وتنزل بس مش تمثيل رسمى
    واكيد فى ناس بتعلق على حاجات بيعملوها
    بس هما معتدلين كتير عن الباقى
    وتصريحاتهم مش استفزازية
    عكس جماعات اخرى قالت في البدايه ان دا فتنه وحرام شرعاً ودا خروج على الحاكم وجايين دلوقت يركبو الموجه ويقولك جمعه الشريعه !!
    نَغَمْ معجب بهذا .


  6. #6

    حبك شفايا و جراحي يا مصر
    الصورة الرمزية حُريّه
     رقم العضوية : 22924
     تاريخ التسجيل : Aug 2010
     المشاركات : 5,050
     الجنس : Female
     الدولة : Egypt
     الإقامة : بعيداً عن بلادِ القهرِ و الكبتِ
     اغنيتي المفضلة : أحبيني بلا عقدِ
     إعجاب متلقى : 697 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 385 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 19
     الحالة :  حُريّه غير متصل


     

    افتراضي

    مبدئياً كده كل واحد من حقه يقول رأيه و رأيه ده على دماغنا من فوق
    مسلم مسيحى سلفى اخوانى علمانى ليبرالى كافر حتى مش هتفرق
    طالما مصرى يبقى يقول رأيه فى اللى بيحصل فى مصر
    لكن النهارده بالذات كان فيه اتفاق بين كل التيارات على إعلان مطالب محدده
    و هى القصاص و المحاكمه و البعد نهائى عن أى شعارات تانيه سواء حزبيه أو دينيه
    و كان الأولى بالجماعات الإسلاميه إنها تحافظ على كلمتها و أعتقد ده أبسط مبدأ من مبادىء الدين
    السؤال الذى يطرح نفسه دلوقتى هو احنا كفره ولا حاجه ومش واخدين بالنا ؟!
    و حته كده من ع الفيس بقى " أنا عاوز اعرف مين ابن الـ ... اللى فتن علينا للسلفيين و قالهم
    إن إحنا عاوزينا هندوسيه هندوسيه "
    و الله الموفق :)
    نَغَمْ معجب بهذا .


  7. #7

    لا حول ولا قوة إلا بالله
    الصورة الرمزية m_elshitaney
     رقم العضوية : 22841
     تاريخ التسجيل : Aug 2010
     المشاركات : 1,313
     الإقامة : مــصــر
     هواياتي : القراءه
     إعجاب متلقى : 255 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 9 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 13
     الحالة :  m_elshitaney غير متصل


     

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هـبهـ مشاهدة المشاركة
    مبدئياً كده كل واحد من حقه يقول رأيه و رأيه ده على دماغنا من فوق
    طبعاً طبعاً وحد قال غير كدا وانتِ كمان رأيك دا على دماغنا من فوق



    مسلم مسيحى سلفى اخوانى علمانى ليبرالى كافر حتى مش هتفرق
    طالما مصرى يبقى يقول رأيه فى اللى بيحصل فى مصر

    يقول رأيه لكن ما يعطلش الثور ه عن المطالب الرئيسيه وما يصدق يركب الموجه ويقولك عايزين نطبق الشريعه ودي جمعه الشريعه نزل علينا ببراشوت كان فين دا أيام الثوره وأيام الناس ما كانت بتموت لتحقيق الحريه والكرامه ( اللي اعتبرها خروج على الحاكم ودا حرام شرعاً من وجهه نظره ) دلوقت بقت ثوره ناجحه وله حق انه يطلب اي حاجه من وجهه نظره حتى لو كان مش وقتها احنا دلوقت بنبني ..!!



    لكن النهارده بالذات كان فيه اتفاق بين كل التيارات على إعلان مطالب محدده
    و هى القصاص و المحاكمه و البعد نهائى عن أى شعارات تانيه سواء حزبيه أو دينيه
    القصاص لا يتم الا بالمحاكمه والمحاكمه باطله لانها مبنيه على اسس هشه ليس لها قيمه الرئيس المخلوع مقدم للمحاكمه على انه مشترك في الجريمه .. أين الفاعل الأصل ؟ الذي صوب سلاحه الناري ناحيه المتظاهرين وأرداهم قتلى ؟ غير محدد في الدعوى ( انا ذكرت دا بشئ من التفصيل في المدونه )



    و كان الأولى بالجماعات الإسلاميه إنها تحافظ على كلمتها و أعتقد ده أبسط مبدأ من مبادىء الدين
    يعني مثلاً اللي قال انه خروج على الحاكم من وجهه نظره اعتبر ان اللي بيقوموا بيه المتظاهرين دول شئ مخالف وبالتالي لا يمكن تأييدهم .. ايه اللي اتغير دلوقت وخلاهم يعتبروها ثوره بعد ان كانت في الماضي شئ لا يجوز شرعاً ؟!!



    السؤال الذى يطرح نفسه دلوقتى هو احنا كفره ولا حاجه ومش واخدين بالنا ؟!
    لا سمح الله مفيش حد في الكون كله يقدر ينعت واحد بالكفر الا اذا كان بَيّن فعلاً ولكن المسميات دي من وجهه نظري المتواضعه ليس لها أي أساس في الدين ..
    فالله تعالى يقول ( ومن أحسن قولاً ممن دعى إلى الله وعمل صالحاً وقال إنني من المسلمين )

    والرسول صلى الله عليه وسلم يقول .. تفترق امتي على ثلاث وسبعون فرقه كلها في النار الا واحده .. قيل ومن هي يا رسول الله ( أى ومن هي تلك التي في الجنه والتي استثناها الرسول صلى الله عليه وسلم ) فقال صلى الله عليه وسلم ما عليه الآن انا وأصحابي .. يعني فعل الرسول صلى الله عليه وسلم وأصحابه وليس اتباع شخص بعينه ولا جماعه بعينها ..

    وأيضاً يقول الامام ابن القيم ان سألوك عن شيخك فقل شيخي رسول الله وان سألوك عن جماعتك فقل ( هو سماكم المسلمين )



    و حته كده من ع الفيس بقى " أنا عاوز اعرف مين ابن الـ ... اللى فتن علينا للسلفيين و قالهم
    إن إحنا عاوزينا هندوسيه هندوسيه "
    والله ما انا يا هبه :d


    و الله الموفق :)

    يارب يوفق دائماً
    نَغَمْ معجب بهذا .


  8. #8

    إنّ إلى ربِّكَ الرُّجعَى.
    الصورة الرمزية أسيل
     رقم العضوية : 23337
     تاريخ التسجيل : Nov 2010
     المشاركات : 6,919
     الجنس : Female
     الدولة : Palestine
     إعجاب متلقى : 3805 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 5161 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 19
     الحالة :  أسيل غير متصل


     

    افتراضي

    وفي الدول العربية لا نجد سوى اتهامات متبادلة للنيل من سمعة الاخر
    حتى عنا بكونوا من نفس الحزب وبشتموا بعض وعلني

    على قولة المثل الي بستحوا ماتوا
    والسياسيين ولا بلاش هههههههه

    الله يعين

    اللهم اجعل مصر رخاء سخاء وسائر بلاد المسلمين وفك كربها يارب
    اللهم آمين يارب العالمين ..

    يسلمووو

  9. #9

    لا حول ولا قوة إلا بالله
    الصورة الرمزية m_elshitaney
     رقم العضوية : 22841
     تاريخ التسجيل : Aug 2010
     المشاركات : 1,313
     الإقامة : مــصــر
     هواياتي : القراءه
     إعجاب متلقى : 255 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 9 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 13
     الحالة :  m_elshitaney غير متصل


     

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أسيل مشاهدة المشاركة
    وفي الدول العربية لا نجد سوى اتهامات متبادلة للنيل من سمعة الاخر
    حتى عنا بكونوا من نفس الحزب وبشتموا بعض وعلني

    على قولة المثل الي بستحوا ماتوا
    والسياسيين ولا بلاش هههههههه

    الله يعين

    اللهم اجعل مصر رخاء سخاء وسائر بلاد المسلمين وفك كربها يارب
    اللهم آمين يارب العالمين ..

    يسلمووو

    في فرق بين النقد لسياسه أو رأي او فعل أو موقف معين ,, وبين توجيه الاسائه لشخص من وجه له .. النوع التاني دا اسمه غوغاء وجعجعه فارغه
    حياه الشخص لا تعنيني في شئ ولكن لما تكون أراءه او أفعاله او تصرفاته يترتب عليها موقف عام أو توجه عام وكان الموقف دا من وجهه نظري مخالف او رأي خاطئ هنا بوجه نقد ( للموقف وليس لشخصه ) وبقول دفوعي .!!
    أسيل معجب بهذا .


  10. #10

    "رجل المستحيل"
    الصورة الرمزية ahmed zeaad
     رقم العضوية : 23243
     تاريخ التسجيل : Oct 2010
     المشاركات : 4,800
     الجنس : Male
     الدولة : Egypt
     الإقامة : cairo, Egypt
     هواياتي : :)
     اغنيتي المفضلة : ليلي
     إعجاب متلقى : 1148 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 332 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 20
     الحالة :  ahmed zeaad غير متصل


     

    افتراضي

    السلام عليكم

    أستاذ محمد

    سيبك من الهري اللي حضرتك كاتبه دا كله

    وجاوبني علي سؤال واحد بس

    هل انتا مع تطبيق شريعة الله اللي فرضها علي عباده

    واللي اعتقد انك عارف انها فرض اكتر من الصوم والصلا والحج علي المسلمين

    هل انتا معاها ولا لا ؟

    وياريت تجاوب ومتعملش زي شيخ الازهر قبل ما يدخل لقاء متسألونيش السؤال دا

    الشريعه الاسلاميه كانت بتطبق في مصر من زمن عمرو بن العاص

    لحد علي ما ازكر زمن الخديوي اسماعيل يعني قرابة الالف سنه

    وجاي بعد كدا القانون الانجليزي والفرنسي اللي كان دايما يحكم للاجانب داخل مصر ايام الاحتلال

    يعني الشريعه هيا الاصل ومش جت فجأه ولا حاجه زي ما الناس بتقول

    تاني حاجه في ايام السادات اواخر ايامه

    كان فييه الحرب علي تطبيق الشريعه بين العلمانيين وبين علماء الازهر

    وجهاد المشايخ زي عبد الحليم محمود والشيخ شلتوت والشيخ صلاح ابو اسماعيل والشيخ جاد الحق

    لا يخفي علي احد في تطبيق الشريعه وندائتهم في المساجد وفي مجلس الشعب

    لدرجة انهم قننوا الشريعه وخلوها مواد علشان محدش يتحجج تقريبا الشيخ جاد الحق هوا اللي عمل كدا


    فلما يجي الناس الوحشيين اوي اللي مش عاجبك شكلهم دول ويقولوا جمعة الشريعه

    ويجي فيها فوق التلاته مليون تقولي دول جم منين دول

    لو مش عاجبك المصريين قول مش عاجنبي

    بس اي مصري هنا لييه صوت حتي لو كان راجل عجوز مقدرش يشترك في الثوره

    وعلي فكره الثوره كان فيها سلفيين واخوان كتيير جدا وكل الناس عارفه كدا

    والجمعه كانت لتطبيق الشريعه علي فكره والتف عليها باقي التيارات لو تفتكروا

    لانهم عارفين انه هيكون يوم ماهول محصلش في الثوره

    اللي بتقولوا عليهم الاسلامييين كل مطالب الشعب هيا مطالبهم محاكمة الرئيس واخد حقوق الشهداء

    بس اهم حاجه تهمهم هوا تحكيم الشريعه لان دا فرض عين علي كلو احد فيهم .

    بالنسبه للاتهامات اللي اتهمه بيها الاسلاميين دي اتهامات جماعة الجهاد دي مش تبع لا سلفيين ولا اخوان

    دول ليهم فكر متطرف لوحدهم ولا يضر المنهج والاسلام في شيء

    وموضوع الخروج علي الحاكم لسه عند معظم علماء المسلميين حتي الازاهره لا يجوز لو خروج بالسيف

    ومش هيغيروا عقيدتهم علشان الثوره الحكم كان علي الخروج بالسيف مش الخروج السلمي

    لان لو راجعة في تاريخ الام مفيش خروج علي الحاكم كان سلمي كله كان بالسلاح

    فالحكم كان عام

    وياريت الهري اللي انا كتبته دا مش ينسييك تجاوبني علي السؤال

    شكرا
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmed zeaad ; 07-30-2011 الساعة 06:18 PM
    خـطّـاب معجب بهذا .


صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

الاعضاء الذين قرؤوا الموضوع: 0

لا يوجد أعضاء لوضعهم في القائمة في هذا الوقت.

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •