النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: نصف ثورة

  1. #1

    ساهري
    الصورة الرمزية mazzika
     رقم العضوية : 3566
     تاريخ التسجيل : Feb 2006
     المشاركات : 911
     الجنس : Male
     الدولة : Egypt
     الإقامة : بلد العمال
     هواياتي : كتيييير
     اغنيتي المفضلة : كله
     إعجاب متلقى : 43 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 4 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 14
     الحالة :  mazzika غير متصل


     

    افتراضي نصف ثورة

    غمض عينيك وامشي بخفه ودلع ...
    الدنيا هيا الشابه وانت الجدع ...
    تشوف رشاقة خطوتك تعبدك ...
    لكن انت لو بصيت لرجليك .. تقع


    بهذه الكلمات ابدأ كلامي للراحل العظيم صلاح جاهين الذي اثرى حياتنا بمثل هذه كلمات بسيطه تلخص حالتنا المضنيه والمستعصيه والتي أصابها البرص والعفن والتسلخات .

    وزي ماقال الله يرحمه الحاج صلاح " لو بصيت لرجليك .. تقع"

    فنحن وقعنا زي الجرادل والخرفان في ايد اللي ما بيرحمش .. نستاهل

    وعلى رأي المثل " قال يافرعون مين فرعنك .. قال مالقيتش حد يصدني "

    ولعب لوحده وجاب جون .. وجون عالمي .. ضحك عالجون وماعرفش يمسكها .. وضحك عالمدافعين وعدا منهم وهوا بيقول " وجعلنا من بين أيديهم سدا ومن خلفهم سدا فأغشيناهم فهم لا يبصرون "

    المشكله ان حارس المرمى اهبل ابن كلب لأن الكوره سهله .. بس هوا عاوزها تدخل فيه .. أصل مش معقول أحرج المهاجم اللي تعب ووصل لحد عدني وشاط وفي الآخر امسكها .. ده حتى تبئى قلة أصل

    وبعدين ماهو مش أي حد اللي شاط .. ده أستاذ الأساتيذ ومعلم المعلمين .. الجامد الكبير أوي .

    ماهو شوفوا بئى .. أكيد في حد فينا أهبل وعبيط .. يعني القانون بكل كباره وجهابذته وعلماءه .. فاتهم النص القانوني اللي بيقول ان المجلس باااااااااااااااااااااطل ... وقانون العزل بااااااااااااااااااااااطل ... والله عيب اللي حصل ده ..

    لكن هنقول ايه .. ادي دقني لو مرسي نجح .. والحزب الوطني راجع وأوسخ من الأول كمان .. والعادلي هياخد براءه في النقض .. ومش بعيد اللوا حسن عبد الرحمن بتاع أمن الدوله يرجع يبئى وزير الداخليه والعادلي يبئى مستشار أمن .. وعلاء وجمال بعد ما

    ياخدوا البراءه هما كمان يبئى واحد وزير ماليه والتانيه يمسك أي مصيبه ..

    وهنقعد نغني ونقول الأغنيه العظيمه بتاع مدحت صالح :

    دي لا باظت ولا خربت .. ولا جابت جاز لامؤاخذه .. دي عيشة ظريفه جدا .. ماشيه والأشيه معدن .. عاشين في حرية .. زمن القيود اختفى .. اتحدى لو واحد يوم

    انضرب بالقفا .. والناس بتختشي .. ولا حد بيرتشي .. الله على الحياة .. بقى لونها شفتشي .. ده احنا

    لا صوتنا اتنبح .. ولا في مالطا بندن ..


    وهنقول مبارك الله يرحمه كان راجل طيب .. أصلنا ولاد كلب مالناش في الطيب نصيب .. وهنفرح وهنغني على رأي صفاء أبو السعود .. كتر يارب في أعيادنا .. واطرح فيها البركه وزيد .. جانا شفيق أهو جانا شفيق ..

    يبئى دخل فينا جون واتنين وتلاته .. واوعى تفتكر الجمهور هيشجعك تاني .. خلاص الجمهور مكتئب " وطالع عين أمه " وبيقول

    ادي اللي خدناه من الثوره .. وطالما ماعرفتش تحكم يبئى سيب الكبير هوا اللي يحكم .. وخدلك جنب وعيط واملى البحر بدموعك .. واذا كان عالناس اللي ماتت .. مش مهم .. ماهو كل ثوره وليها ضحايا .. واذا كان عالقانون .. ماتقلقش الناس دي بتلعب على كبير اوي

    وزي ماقال عادل امام في فيلم طيورالظلام /

    القانون زي ما بيخدم الحق بيخدم برضه الباطل .. واحنا ناس الباطل بتاعها لازم يبئى قانوني .

    بصراحه .. المجلس العسكري لعيب كبير أوي أوي أوي .. واحنا طلعنا .. ولا اعلانات قطونيل


    وسلملي عالثوره

    وحسبي الله ونعم الوكيل


    حتى الشاي مالوش طعم من غيرك


  2. #2

    "رجل المستحيل"
    الصورة الرمزية ahmed zeaad
     رقم العضوية : 23243
     تاريخ التسجيل : Oct 2010
     المشاركات : 4,800
     الجنس : Male
     الدولة : Egypt
     الإقامة : cairo, Egypt
     هواياتي : :)
     اغنيتي المفضلة : ليلي
     إعجاب متلقى : 1148 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 332 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 19
     الحالة :  ahmed zeaad غير متصل


     

    افتراضي

    شعب طول عمره بياكل زباله

    ولما تيجي تقوله يا زباله يزعل لييه طيب

    مش دي نعمة ربنا :)

    وانتا بتاكلها لحد ما صدقت انك خرووف ولازم واحد يمشييك بالعصايا

    وفي الاخر ترووح للجزار علشان يدبحك


    الثوره عامله زي الجون اللي طلع افسيد

    بس اتحسب افسيد بعد ما الماتش انتهي :))

    واصبح مستحيل يتحسب

    واستني بقا في مطش العوده بس سعتها الجون فييك بجونيين :)

    وهتشييل كتيير اوي


    علشان كدا يا مزيكا مينفعش نقول عليها ثوره ولا نص ثوره


    دي اخرها ماتش كوره علي نجيله معفنه كمان :d


  3. #3

    ساهري
    الصورة الرمزية mazzika
     رقم العضوية : 3566
     تاريخ التسجيل : Feb 2006
     المشاركات : 911
     الجنس : Male
     الدولة : Egypt
     الإقامة : بلد العمال
     هواياتي : كتيييير
     اغنيتي المفضلة : كله
     إعجاب متلقى : 43 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 4 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 14
     الحالة :  mazzika غير متصل


     

    افتراضي

    اهو مرسي كسب

    لا تتعجل

    انتظر مفاجئات المجلس العسكري ... قريبا


    حتى الشاي مالوش طعم من غيرك


  4. #4

    "رجل المستحيل"
    الصورة الرمزية ahmed zeaad
     رقم العضوية : 23243
     تاريخ التسجيل : Oct 2010
     المشاركات : 4,800
     الجنس : Male
     الدولة : Egypt
     الإقامة : cairo, Egypt
     هواياتي : :)
     اغنيتي المفضلة : ليلي
     إعجاب متلقى : 1148 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 332 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 19
     الحالة :  ahmed zeaad غير متصل


     

    افتراضي

    موقفهم صعب كدا

    كانوا معتمديين جدا علي الاعلام والنخبه في افساد عقول المصريين

    افسدوا شويه منهم بس لسه فيه ناس بخير


معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

الاعضاء الذين قرؤوا الموضوع: 0

لا يوجد أعضاء لوضعهم في القائمة في هذا الوقت.

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •