صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 11

الموضوع: احلم , بس من غير ما تنام !!

  1. #1

    ساهري
    الصورة الرمزية sayf
     رقم العضوية : 1176
     تاريخ التسجيل : Sep 2005
     المشاركات : 1,227
     الإقامة : في قلب كل الاصدقاء
     هواياتي : كل ما هو جديد في الكومبيوتر و الانترنت
     اغنيتي المفضلة : سيدة عمري , اكرهها , لو اننا , قولي احبك , احبيني , اني احبكِ , , , و كل ما قدم كاظم الساهر
     إعجاب متلقى : 3 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 0 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 15
     الحالة :  sayf غير متصل


     

    احلم , بس من غير ما تنام !!

    احلم , بس من غير ما تنام !!


    ( على أد لحافك مد رجليك! )

    ( اللي يبص لفوق يتعب !)

    (احلم على قدك !)



    دايما نسمع الأمثال دي في حياتنا .. لكن حد مننا فكر فيها قبل كده ؟؟

    هل كل حاجه بنسمعها تبقى صح ؟؟ هل كل حاجه اتعودنا على سماعها , لازم نصدقها ؟

    طيب .. عايزين نتكلم في الموضوع ده شوية و ندردش مع بعض...



    إستراتيجية تحقيق الأهداف



    عشان تحقق هدفك لازم يكون ليك حلم.. لازم الحلم ده بيكون هو الوقود اللي بيحركك و بيديك الدوافع انك ماتيأسش..



    ايه مواصفات الحلم ده ؟

    القاعدة المهمة هنا هي :

    ماتحطش سقف لأحلامك !!

    احلم براحتك... خليك طموح.. خليك متطلع.. لو حلمك صغير هاتفضل صغير.. لو حلمك كبير و مؤمن بيه ..يبقى لازم هاتحققه و تكون كبير...

    - كان فيه شاب معوق اسمه خالد حسان ..فقد ساقه اليسرى في حادث سيارة في العاشرة من عمره... الشاب ده كان حلمه إنه يعدي المانش..!!!

    تخيل ؟؟ شايف الحلم ده ؟؟

    سباحين عالميين حاولوا يعملوها عشان عبور المانش مش سهل.. التيارات البحرية و درجة الحرارة و المسافة المرهقة اللي كانت عقبة أمام أي سباح محترف... لكن خالد كان مؤمن بحلمه.. كان عارف إنه ممكن يعملها .. أكيد سمع ناس بتقول له : انت بتحلم.. أكيد ناس قالوا له : أكيد مش هاتنجح.. أكيد فيه ناس حاولوا يقنعوه بسخافة حلمه و إنه استحالة يقدر يحققه بسبب إعاقته...لأن مفيش معوق قدر يعدي المانش على مدى التاريخ ....

    أقول لكم حاجة؟ خالد حسان هو أول معوق في العالم استطاع يعبر المانش سنه 1982 و حقق حلمه و حلم مصر اللي بنفخر بيه حتى الآن... إيه رأيك ؟



    - أحكي لكم قصة تانية ؟ كان فيه ولد في مدرسة دسوق الإعدادية إسمه أحمد حسن.. كان مؤمن بحلم.. هو إنه يكون عالم كبير و يحقق اكتشافات علمية تسجل عالميا باسمه !!

    شايف الحلم ده كبير ازاي ؟ الولد ده فضل مؤمن بحلمه و مايئسش من الظروف ....

    استطاع (أحمد حسن زويل ) يحصل على جائزة نوبل في الفيزياء و يكون واحد من أعظم العلماء في التاريخ...

    - توماس إديسون كان بيحلم انه يخترع حاجه تنور بالكهرباء من غير وقود.. و عمل 999 تجربة فاشلة لحد ما الناس سخروا منه و من حلمه .. دلوقتي اللمبة في كل بيت..

    - بيل جيتس كان حلمه ان الكمبيوتر يكون في كل بيت.. الناس سخروا منه و من حلمه .. دلوقتي بقى فيه حاجه اسمها الكمبيوتر الشخصي زي اللي باكتب لكم عليه الموضوع ده .. شكرا على حلمك يا بيل جيتس !!

    - هي إيه الحكاية ؟؟ عايز تقول إيه ؟

    الحكاية يا سيدي كالتالي :



    الحكاية إن الباحثين درسوا سلوك الناجحين في جميع المجالات .. اكتشفوا إن كل واحد فيهم كان له حلم إيجابي كبير و كان مؤمن بيه جدا لدرجة إنه مالتفتش لكلام الناس إللي حاولوا يحبطوه...

    الحلم ده لازم يكون إيجابي و هدفه نبيل.. رسالة بيحملها الشخص ده و بيحاول يحققها...

    ( لو استطاع أي شخص أن يحقق شيء ما.. ففي إمكانك أن تحققه!)... كلمة لريتشارد باندلر.

    يبقى إياك تحط سقف لحلمك .. إياك تيأس .. خلي إيمانك بحلمك الإيجابي هو القوة اللي بتخليك تتخطى أي عقبة..

    خلي إيمانك بحلمك قوي لدرجة إنك تقف و تتخطى أي صدمة.. لأنك مؤمن تماما إنك هاتوصل لهدفك في النهاية...

    ( كل الناس لديهم من الخبرات التي تؤهلهم لتحقيق تغيير إيجابي في حياتهم )... كلمة لريتشارد باندلر.

    الأمثال القديمة اللي قلناها في أول العامود إياك تعمل بيها .. لو كانت تنفع زمان يبقى أكيد ماتنفعش في العصر اللي احنا فيه ده .. كل شيء ممكن طالما عندك هدف نبيل و حلم عايز تحققه..

    خلي الأمثال للي فوق كالتالي :



    ( على أد لحافك مد رجليك! )

    حوله إلى :

    ( جيب لحاف على أد رجليك !!)



    و المثل الخاطئ اللي بيقول :



    ( اللي يبص لفوق يتعب !)

    حوله إلى :

    ( إللي يبص لفوق , هايوصل فوق !!)



    و الجملة اللي بتقول :



    (احلم على قدك !)

    خليها :

    ( ماتحطش سقف لأحلامك !!)



    الحلم الكبير هو اللي بيصنع نجاحك.. احلم براحتك و تخطى كل الظروف و لازم تؤمن انك هاتحقق حلمك ده.. لو حلم إيجابي و يمكن تحقيقه , يبقى أكيد أكيد هاتعرف تحققه .. مفيهاش كلام...

    بتحلم بإيه دلوقتي ؟؟؟

    إذن , إبدأ حالا على تحقيقه !

    منقوووووووووول


    تحياتيـــــ

    ســــــيف لعيونكمــــ

  2. #2

    ساهري

     رقم العضوية : 3489
     تاريخ التسجيل : Feb 2006
     المشاركات : 428
     الإقامة : فلسطين
     هواياتي : ممممم؟؟ كمان سماع كاظم
     اغنيتي المفضلة : كبري عقلك
     قوة السمعة : 14
     الحالة :  المهاجره غير متصل


     

    افتراضي

    سيـــــــــــف مشكور على موضوعك الحلو كل شيئ منك حلو تسلم ويعطيك العافيه


  3. #3

    ƸӁƷخ ـرافية الـ ح ـسن ƸӁƷ

    الصورة الرمزية المـــلاك البــرئ
     رقم العضوية : 3175
     تاريخ التسجيل : Jan 2006
     المشاركات : 30,794
     الجنس : Female
     الدولة : Egypt
     الإقامة : Cairo, Egypt
     هواياتي : الرسم_عزف البيانو
     اغنيتي المفضلة : صباحك سكــــــــــر
     إعجاب متلقى : 7558 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 2266 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 50
     الحالة :  المـــلاك البــرئ غير متصل


     

    افتراضي

    شكراااااااا جزيلا على النقل اخي سيف والله فعلا رائع ها الموضوع
    ةاحنا شوباقي فحياتنا معيشنا بها الزمن الغدار غير الاحلام والاماني وان احنا نوصل الي بدنا اياه
    وباذن ربنا راح نوصل
    راح نتغلب على الصهاينة واليهود
    راح نقتل الي بيحارب الاسلام والمسلمين
    راح ندافع على السلم بكل قوانا
    راح يقوى الحب على الظلم وعلى الخيانة


    وهذه احلام كل مسلم وعربي عموما

    سلامي

    Renaad

  4. #4

    ساهري
    الصورة الرمزية sayf
     رقم العضوية : 1176
     تاريخ التسجيل : Sep 2005
     المشاركات : 1,227
     الإقامة : في قلب كل الاصدقاء
     هواياتي : كل ما هو جديد في الكومبيوتر و الانترنت
     اغنيتي المفضلة : سيدة عمري , اكرهها , لو اننا , قولي احبك , احبيني , اني احبكِ , , , و كل ما قدم كاظم الساهر
     إعجاب متلقى : 3 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 0 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 15
     الحالة :  sayf غير متصل


     

    افتراضي

    الله يعافيكي و يسلمكِ يا عزيزتي المهاجره على مروركِ الحلو


    و مشكورة يا عزيزتي عاشقه على مروركِ الجميل




    تحياتيــــ

    ســــــيف لعيونكمــــ

  5. #5

    الصورة الرمزية لينا الساهر
     رقم العضوية : 3731
     تاريخ التسجيل : Feb 2006
     المشاركات : 1,150
     الإقامة : بين اهداب حبيبي
     هواياتي : السفر
     اغنيتي المفضلة : مدرسة الحب
     إعجاب متلقى : 2 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 0 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 15
     الحالة :  لينا الساهر غير متصل


     

    افتراضي

    الحلم هو الساحه الفسيحه التى لاتوقف عندها الاقدام ولاتدركها الايدى والاجسام

    لهذا كانت الاحلام اجمل من الواقع

    على الانسان ان يرتقي بحلمه ويأخذ بيد حلمه ليجعل منه حقيقه يستمتع بها

    تحياتى على النقل ياسيف

    مهما يحاولو يطفوا الشمس
    مهما يزيدوا علينا الهمس
    مها يقولوا ومهما يعيدوا انت فى قلبى انت وبس
    كل كلامهم مش هيأثر وانا ولا هبعد ولا هتغير
    يمكن حتى هقرب اكتر مهما
    حبنا جوة قلوبنا بيكبر
    ياللى حياتى بتحلم بيك
    وبشوف كل الكون بعنيك
    انت العمر الحلو اللى زمان كان متأجل
    عشت وشفتة جوه عنيك فى ميعاد وبيوصل
    ليه عايزين يخدوه من قلبى
    ليه يلمونى الناس على حبى


  6. #6


     رقم العضوية : 5754
     تاريخ التسجيل : May 2006
     المشاركات : 11
     قوة السمعة : 14
     الحالة :  افتخ الباب احنا العزيزين غير متصل


     

    افتراضي

    الحلم هو الساحه الفسيحه التى لاتوقف عندها الاقدام ولاتدركها الايدى والاجسام

    لهذا كانت الاحلام اجمل من الواقع

    على الانسان ان يرتقي بحلمه ويأخذ بيد حلمه ليجعل منه حقيقه يستمتع بها

    تحياتى على النقل ياسيف

    لم اجد اجمل من هذا الرد فعذرا لينا للاقتباس
    ومشكور ع الموضوع اخي العزيز


  7. #7

    ساهري
    الصورة الرمزية sayf
     رقم العضوية : 1176
     تاريخ التسجيل : Sep 2005
     المشاركات : 1,227
     الإقامة : في قلب كل الاصدقاء
     هواياتي : كل ما هو جديد في الكومبيوتر و الانترنت
     اغنيتي المفضلة : سيدة عمري , اكرهها , لو اننا , قولي احبك , احبيني , اني احبكِ , , , و كل ما قدم كاظم الساهر
     إعجاب متلقى : 3 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 0 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 15
     الحالة :  sayf غير متصل


     

    افتراضي

    مشكورة يا لينا على ردك الجميل
    و شكراً يا (افتح الباب احنا العزيزين)


    تحياتيــــ

    ســــــيف لعيونكمــــ

  8. #8

    ساهري
    الصورة الرمزية sayf
     رقم العضوية : 1176
     تاريخ التسجيل : Sep 2005
     المشاركات : 1,227
     الإقامة : في قلب كل الاصدقاء
     هواياتي : كل ما هو جديد في الكومبيوتر و الانترنت
     اغنيتي المفضلة : سيدة عمري , اكرهها , لو اننا , قولي احبك , احبيني , اني احبكِ , , , و كل ما قدم كاظم الساهر
     إعجاب متلقى : 3 إعجاب متلقى
     إعجاب مرسل : 0 إعجاب مرسل
     قوة السمعة : 15
     الحالة :  sayf غير متصل


     

    افتراضي

    مشكورين يا جماعة على ردودكم الحلوة



    تحياتيـــــ

    ســــــيف لعيونكمــــ

  9. #9

    ساهري
    الصورة الرمزية كيمو
     رقم العضوية : 4619
     تاريخ التسجيل : Mar 2006
     المشاركات : 639
     قوة السمعة : 14
     الحالة :  كيمو غير متصل


     

    افتراضي

    تسلم ياسيف

    موضوعك حلو كتير

    [align=center]

    حبيبك المضطهض .......مخلص قلبك.......الى الابد....... كاظم[/align]

  10. #10


     رقم العضوية : 5764
     تاريخ التسجيل : May 2006
     المشاركات : 33
     الإقامة : بالقلوب
     اغنيتي المفضلة : أنا وليلى
     قوة السمعة : 14
     الحالة :  رحيق العشاق غير متصل


     

    افتراضي

    يسلموووو ياسيف على الموضوع الجميل

    بالزمان هذا نعيش بس بالأحلام تسلم

    سلمت أناملك على نقلك الجميل

    تحياتي:رحيق العشاق.


صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

الاعضاء الذين قرؤوا الموضوع: 0

لا يوجد أعضاء لوضعهم في القائمة في هذا الوقت.

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •